اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

نشست فصلی شورا‌های اجتماعی محلات مشهد برگزار شد | ۵۴ درصد بودجه مشهد در اختیار پروژه‌های زودبازده شهری است

  • کد خبر: ۱۹۷۰۴۸
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
نشست فصلی شورا‌های اجتماعی محلات مشهد برگزار شد | ۵۴ درصد بودجه مشهد در اختیار پروژه‌های زودبازده شهری است
ناصحی، عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: در سال اول دوره ششم، تصمیم بر این شد که ۴۰ درصد کل بودجه شهر به همراه ۱۰۰ درصد اعتبارات مازاد به مناطق کم‌برخوردار اختصاص پیدا کند و در سال دوم، این رقم به ۵۴ درصد افزایش پیدا کرد. این امر، نشانه توجه مدیریت شهری به دغدغه‌های مردم است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست فصلی شورا‌های اجتماعی محلات مشهد با حضور سید ابراهیم علیزاده نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر، حجت‌الاسلام حسن منصوریان و مهدی ناصحی رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر، سید حسین علوی‌مقدم رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر و هاشم دائمی عضو شورای اسلامی شهر، عصر امروز (دوشنبه ۶ آذرماه) در تالار همایش‌های باغ مشهد برگزار شد.

شورای اجتماعی محله، حلقه واسط مردم و مدیریت شهری

مهدی ناصحی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در ابتدای این نشست با بیان اینکه نظام شورایی در کشور از قدرت تأثیرگذاری بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: قانون اختیارات گسترده‌ای به نظام شورایی کشور واگذار کرده، اما متأسفانه از آن‌جا که این ساختار تقریباً جوان و نوظهور محسوب می‌شود، هنوز از طرف نهاد‌های مختلف به آن اعتماد نمی‌شود. با این حال، در دوره ششم، نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به‌طور کامل به شورا‌های اجتماعی محلات برون‎سپاری شد و به‌موازات این، حتی در تعریف پروژه‌های زودبازده نیز شرایطی رقم خورده که سرجمع بیش از دو هزار میلیارد تومان بودجه با نظر شورا‌های اجتماعی محلات به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: در مجموع ۹۱ پروژه فقط در منطقه ۷ تعریف شده و این فرصت فوق‌العاده‌ای برای اقشار مختلف مردم است که در تعیین سرنوشت شهر خود تأثیرگذار باشند.

ناصحی خاطرنشان کرد: نیاز اصلی مردم، آن چیزی است که در محلات شهر رقم می‌خورد. این موضوع منافاتی با ضرورت اجرای پروژه‌های بزرگ ندارد، اما در نهایت، بازهم کمبود سرانه‌های خدماتی است که مردم را با مشکل مواجه می‌کند. در مشهدالرضا (ع) نیز بافت شهری بسیار متراکم است و وقتی چاره‌ای جز تملک باقی نباشد، کار برای مدیریت شهری بسیار دشوار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این شرایط است که شورا‌های اجتماعی محلات می‌توانند حلقه واسط مردم و مدیریت شهری باشند و در میانه تقابل خواست‎های نامحدود و منابع محدود، اولویت‌بندی براساس خواست مردم است که می‌تواند گره‌گشای چالش‌های موجود باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه امروزه حدود ۳۰ درصد جمعیت مشهدی‌ها در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، تصریح کرد: پهنه‌های پیرامونی تقریباً ۳۰ درصد گستره شهر را دربر می‌گیرند، اما زمانی که ما شورای شهر را تحویل گرفتیم، فقط ۱۵ درصد بودجه شهر اختصاص به حاشیه شهر داشت. در این شرایط در سال اول دوره ششم، تصمیم بر این شد که ۴۰ درصد کل بودجه شهر به همراه ۱۰۰ درصد اعتبارات مازاد به مناطق کم‌برخوردار اختصاص پیدا کند و در سال دوم، این رقم به ۵۴ درصد افزایش پیدا کرد. این امر، نشانه توجه مدیریت شهری به دغدغه‌های مردم است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

شهرداری‌ها پای‌کار شورا‌ها باشند

سید حسین علوی‌مقدم رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر نیز در ادامه این نشست با تأکید بر ضرورت ارتباط مستقیم و بی‌واسطه مدیران شهرداری‌ها با مردم اظهار کرد: بنده از آقای شهردار و معاونان ایشان مطالبه دارم. نگاه سیاست‌گذاری شورای شهر این است که جایگاه شورا‌های اجتماعی محلات بسیار جدی است، اما متأسفانه من به یاد ندارم که معاون فرهنگی شهردار، شخصاً در نشست شورا‌های اجتماعی حضور داشته باشد.  

وی افزود: باید نگاه به‌صورت ستادی اصلاح شود. تعامل در صورتی هدفمند و ختم به سرانجام خواهد بود که نمایندگان مردم بتوانند شهرداری‌ها را در مسیر ارتباط مستقیم هدایت کنند.

گره گشایی از شهر درگرو توسعه محله‎محور

هاشم دائمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست خاطرنشان کرد: مشهدالرضا (ع)، پایتخت معنوی ایران و مزین به حضور مضجع منور رضوی است. به همین دلیل از مدخل شهر گرفته تا هر نقطه از این خطه باید رنگ و بوی امام هشتم را داشته باشد. در این شرایط، یکی از بهترین راهکار‌های ارتقای خدمت‌رسانی به زائران، رسیدگی محله محور به مناطق مختلف از جمله ورودی‌های شهر است تا به‌موازات رشد سیمای شهری بتوان امکانات پذیرایی و استقبال را هم برای مهمانان امام رضا (ع) فراهم کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت برخی مناطق همچون منطقه ۷ در فرآیند پذیرایی و استقبال، مشارکت تمام‌عیار داشته باشند درحالی که خود مردم در پیاده‌رو، روکش آسفالت، فرهنگسرا و روشنایی معابر گرفتار مشکلات کوچک و بزرگ هستند. رسیدگی محله‎محور به مناطق مختلف مشهد نیز درگرو توانمندسازی شورا‌های اجتماعی محلات است و به همین دلیل، شورای ششم مصمم است تا اختیارات بازوان شورایی خود را در محلات را تقویت کند.

تشریح دقیق چالش‌های برخی محلات در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی، درمانی و رفاهی توسط روسای برخی شورا‌های اجتماعی محلات از دیگر محور‌های این برنامه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->